Bieżące informacje

Masz w rodzinie seniora? Porozmawiaj z nim o metodach działania oszustów

Data publikacji 17.11.2020

Uwaga Seniorzy! Przestępcy działający metodą „na wnuczka” czy „na policjanta" wciąż telefonują i oszukują. Wyłudzają pieniądze, które często stanowią wszystkie oszczędności seniorów. Najlepsza rada gdy ktoś usiłuje telefonicznie uzyskać od nas przekazanie gotówki – rozłączyć się i zadzwonić na Policję.

Obecna sytuacja epidemiczna wiąże się z tym, że większość czasu spędzamy w domach. Oszuści mają zatem duże szanse, by zastać seniorów pod telefonem. Warto, aby w tym trudnym okresie, zamiast oszusta, zadzwonił ktoś bliski z rodziny i przestrzegł przed pochopnym przekazywaniem gotówki komukolwiek. Bezpieczeństwo jest warte więcej, niż krótka rozmowa.

Schemat oszustwa „na policjanta” za każdym razem jest bardzo podobny. Do seniora dzwoni osoba, podająca się za funkcjonariusza Policji lub Centralnego Biura Śledczego. Twierdzi, że rozpracowuje szajkę oszustów pracujących w bankach lub grupę hakerów włamujących się na konta. Oszczędności są oczywiście zagrożone, trzeba je natychmiast wypłacić i zabezpieczyć. Fałszywy funkcjonariusz podczas rozmowy stara się być jak najbardziej wiarygodny. Często podaje fikcyjny numer legitymacji służbowej lub numer gabinetu w komendzie, w której podobno na co dzień służy. Oszuści, aby upewnić swojego rozmówcę, że faktycznie rozmawiają z funkcjonariuszem, każą wybrać na telefonie numer 997 lub 112, pod którym można potwierdzić dane rzekomego policjanta. Jeśli jednak ofiara wybierze podczas rozmowy jeden z numerów alarmowych, wtedy wcale nie połączy się z Policją, tylko nadal będzie kontynuować rozmowę z oszustem, który w tym czasie przekazuje słuchawkę drugiemu przestępcy, podszywającemu się pod dyżurnego Policji.

Policjanci radzą, aby:

bezwzględnie stosować zasadę ograniczonego zaufania,

informować Policję o każdej próbie oszustwa pod numerami alarmowymi 112 i 997 lub bezpośrednio na numery służby dyżurnej jaworskiej jednostki Policji,

krytycznie podchodzić do każdego telefonu informującego o zdarzeniach i sytuacjach wymagających naszej pomocy finansowej,

konsultować się z najbliższymi w przypadku kontaktu osoby potrzebującej naszych pieniędzy,

potwierdzić lub zaprzeczyć zaistniałej sytuacji poprzez kontakt z osobą, która się do nas dodzwoniła, a w przypadku braku możliwości nawiązania takiego kontaktu, radzimy skontaktować się z innym bliskim członkiem rodziny,

nie otwierać drzwi osobom nam nieznanym, tym bardziej, jeżeli przebywamy mieszkaniu lub domu samotnie,

nie przekazywać osobom podającym się za funkcjonariuszy służb mundurowych żadnych środków pieniężnych i kosztowności,

prosić o wylegitymowanie się osoby podającej się za funkcjonariusza – do czego każdy ma obowiązek – ze stopnia, imienia i nazwiska, miejsca pełnienia służby czy też identyfikatora kadrowego. Podane dane radzimy zapisać, aby następnie skontaktować się z daną instytucją w celu potwierdzenia, czy dana osoba faktycznie pełni w niej służbę.

Praktycznie każdy z nas ma w swoim otoczeniu jakiegoś seniora. Porozmawiajmy z nim o metodach działania oszustów. Może to być dziadek lub babcia w rodzinie, albo starszy sąsiad, mieszkający w naszej okolicy. Kilka słów przestrogi przed oszustami może pomóc ochronić ich przed utratą oszczędności życia.

_________________________________
Oficer Prasowy KPP w Jaworze

asp.szt. Ewa Kluczyńska

tel. 603 039 942

 

 

Opis filmu: Film Nie daj się nabrać

Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 44.92 MB)

Pliki do pobrania

  • 31.72 KB
    Transkrypcja do filmu
Powrót na górę strony